buitengewoon basisonderwijs.

Het is de opdracht van elke school om kinderen te helpen hun eigen weg te vinden in het leven, in de samenleving van vandaag en morgen. Als het regulier onderwijs alles in het werk gesteld heeft om een kind met ontwikkelingsproblemen te helpen en deze maatregelen onvoldoende blijken, is gespecialiseerd onderwijs aangewezen en wordt het kind verwezen naar het buitengewoon onderwijs. Een school voor buitengewoon onderwijs is ‘buitengewoon’ in haar manier van werken. Elke leerling wordt er begeleid, rekening houdend met zijn niveau en zijn tempo.

Wij gaan er van uit dat ieder kind gelijkwaardig is en gelijke kansen moet krijgen. Door te streven naar een optimale en harmonische persoonlijkheidsontwikkeling trachten we de integratie in de samenleving zo veel mogelijk te bevorderen. 

Onze school is in 1973 gesticht, onmiddellijk na het in voege gaan van de Wet op het Buitengewoon Onderwijs.

Onze school is een school voor buitengewoon basisonderwijs en organiseert onderwijs voor kinderen van 2,5 tot 13 jaar met een verslag type basisaanbod of een verslag type 9.

Ons onderwijs is er voor jongens en meisjes die nood hebben aan extra zorg die in het gewoon basisonderwijs moeilijk haalbaar is. We zijn dan ook ‘buitengewoon’ in onze manier van werken. Elke leerling wordt begeleid op zijn niveau en zijn tempo. Daarom is bij ons het aantal leerlingen in een groep veel kleiner.

De school werkt niet met jaarsystemen maar met pedagogische eenheden (P.E.). Op basis van leeftijd, niveau en verslag worden de leerlingen in de pedagogische eenheden verdeeld.