buitengewoon basisonderwijs.

Het is de opdracht van elke school om kinderen te helpen hun eigen weg te vinden in het leven, in de samenleving van vandaag en morgen. Als het regulier onderwijs alles in het werk gesteld heeft om een kind met ontwikkelingsproblemen te helpen en deze maatregelen onvoldoende blijken, is gespecialiseerd onderwijs aangewezen en wordt het kind verwezen naar het buitengewoon onderwijs. Een school voor buitengewoon onderwijs is ‘buitengewoon’ in haar manier van werken. Elke leerling wordt er begeleid, rekening houdend met zijn niveau en zijn tempo.

multidisciplinair team.

We beschikken in de school over kinesitherapeuten en logopedisten. De paramedici behandelen/begeleiden de leerlingen individueel of in groep.

klasoverschrijdend werken.

Onze klassen werken – binnen hun desbetreffende type onderwijs – klasoverschrijdend voor wiskunde, Nederlands en Frans. Hierdoor kunnen we een nog beter antwoord bieden op de noden van elke leerling.

groene omgeving.

Onze school ligt in een groene omgeving. We proberen dit mooie kader optimaal te benutten om onze leerlingen rust, ontspanning, leer- en speelmogelijkheden te bieden.

welbevinden.

Op onze school stellen we het welbevinden van de leerling centraal, als veilige basis om tot leren te komen. Ons team gaat de leerling zoveel mogelijk ondersteunen in zijn vaardigheden om een optimale leeromgeving te creëren.

LIST.

In het schooljaar 2019-2020 werd gestart met het LIST-project. LIST staat voor ‘Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering’ of ook wel voor ‘Lezen IS Top’. Het is een wetenschappelijk onderbouwd project.

De kern van het LIST-project is dat je leert lezen door te lezen. De focus ligt niet op leesmoeilijkheden, maar op leesplezier. Het doel van het leesonderwijs is het ontwikkelen van gemotiveerde lezers die hun leesvaardigheid gebruiken om te leren en om te lezen voor hun plezier.

ijsbergrekenen.

Wiskunde is een belangrijk leergebied in de kleuterklas en de lagere school. Als buitengewoon onderwijs hebben we de ervaring dat heel wat kinderen problemen of negatieve ervaringen hebben met wiskunde. Leerlingen hebben vaak moeite met het automatiseren van bewerkingen en het inzichtelijk werken is een echte uitdaging. We merken dat kinderen ook op het vlak van meten en meetkunde zwakke resultaten behalen en hier willen we graag verandering zien.