ijsbergrekenen.

Wiskunde is een belangrijk leergebied in de kleuterklas en de lagere school. Als buitengewoon onderwijs hebben we de ervaring dat heel wat kinderen problemen of negatieve ervaringen hebben met wiskunde. Leerlingen hebben vaak moeite met het automatiseren van bewerkingen en het inzichtelijk werken is een echte uitdaging. We merken dat kinderen ook op het vlak van meten en meetkunde zwakke resultaten behalen en hier willen we graag verandering zien.

Daarom hebben we ervoor gekozen om wiskunde aan te brengen aan de hand van de ijsbergdidactiek. Deze didactiek implementeren we stapsgewijs in al onze klassen. 

De ijsbergdidactiek wordt weergegeven door een ijsberg met drie lagen. Enkel de bovenste laag (het topje van de ijsberg) komt boven het wateroppervlak en is dus zichtbaar. De bovenste laag is bijvoorbeeld de rekensommen op papier zoals we deze allemaal kennen. Maar om deze sommen uit te rekenen hebben de kinderen veel kennis en vaardigheden nodig. Dit zijn de twee lagen onder het wateroppervlak. 

Er wordt vooral ingezet op de onderste lagen aan de hand van zo veel mogelijk concreet materiaal zodat de kinderen de bewerkingen uitvoeren en zelf ontdekken welke stappen ze moeten doorlopen om uiteindelijk de som op te lossen. Pas als deze handelingen geautomatiseerd zijn, wordt er overgegaan naar oefeningen op papier.